Nieuws, Kennis en Visie

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het snijvlak van het sociaal domein en informatievoorziening.

Tags: burger centraal,dienstverlening,digitalisering

Blog: Wat was ook alweer de bedoeling?

De burger centraal stellen in onze dienstverlening is niet meer voldoende, schrijft Larissa Zegveld, algemeen directeur Wigo4it, in haar nieuwe blog op de website van iBestuur. ‘We moeten de achterliggende wetgeving, systemen en werkwijze aanpakken.’

Ontkokeren

De overheid heeft het al jaren over ‘de burger centraal’ in dienstverlening. En toch verdwalen burgers in onze (digitale) dienstverlening. Dat komt omdat in de achterliggende wereld, die van de inrichting van onze wetten en daarvan afgeleide (IT-)systemen, de burger niet altijd centraal heeft gestaan. Nu we systemen vanuit een benadering van ontkokeren met elkaar aan het verbinden zijn, komen we hierachter.

Gewoon beginnen

We missen een breed gedragen visie, een verhaal waarom we als overheid doen wat we doen. Wat is nou eigenlijk de bedoeling van al onze inspanningen? Die bedoeling is volgens mij dat elke burger zijn/haar eigen leven kan vormgeven, op een voor hem of haar zo prettig mogelijke manier. Dat vraagt om veel meer dan het centraal zetten van de burger. Het vraagt om een andere inrichting van wetgeving en beleid, van digitalisering maar ook om een ander handelingsrepertoire van ambtenaren. Het zou mooi zijn als we kunnen starten vanuit een breed gedragen visie over de bedoeling, maar ik vind ook dat we gewoon moeten beginnen. Samen gaan doen en ontdekken hoe we in onze digitalisering, wetgeving en werkwijze de burger echt centraal kunnen stellen.

Het volledige blog lees je op iBestuur.

terug naar overzicht
Gerelateerd Nieuws

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het snijvlak van het sociaal domein en informatievoorziening.

Tags: burger centraal,gegevensuitwisseling,gemeentelijke dienstverlening ,sociaal domein
Denk vanuit mensen, niet vanuit instituten

Bij Wigo4it werken we aan nieuwe vormen van dienstverlening, zoals via apps en webportalen. Maurits onderhoudt contact met de gemeenten en zorgt ervoor dat hun wensen goed geformuleerd en geprioriteerd worden. We vroegen hem naar zijn Wigo4it-verhaal.

lees meer
Tags: BIT,digitalisering,Elias,evaluatie,Hilhorst,informatiesamenleving,NRC
Meer dan een spiegel

Eén van de beste aanbevelingen van de commissie-Elias was de oprichting van een onafhankelijk organisatie die zou moeten voorzien in het door deze commissie geconstateerde ‘tekort aan reflectie, tegengeluiden en kritische toeten over ICT-projecten.’

Van deze organisatie, genaamd Bureau ICT-toetsing (BIT), ‘moet een zuiverende werking uitgaan op onrijpe en tot falen gedoemde plannen.’

lees meer
Tags: digitalisering,innovatie,nlapp,samenwerking,statushouders
NL-app voor statushouders is teamprestatie

Begin dit jaar werd de NLapp voor asielzoekers en statushouders gelanceerd in Amsterdam. Benne Holwerda kijkt in een interview voor iBestuur terug op dit ontwikkelproces.

lees meer