Nieuws, Kennis en Visie
Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het snijvlak van het sociaal domein en informatievoorziening.
Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het snijvlak van het sociaal domein en informatievoorziening.
De burger centraal stellen in onze dienstverlening is niet meer voldoende, schrijft Larissa Zegveld, algemeen directeur Wigo4it, in haar nieuwe blog op de website van iBestuur. ‘We moeten de achterliggende wetgeving, systemen en werkwijze aanpakken.’
Ontkokeren
De overheid heeft het al jaren over ‘de burger centraal’ in dienstverlening. En toch verdwalen burgers in onze (digitale) dienstverlening. Dat komt omdat in de achterliggende wereld, die van de inrichting van onze wetten en daarvan afgeleide (IT-)systemen, de burger niet altijd centraal heeft gestaan. Nu we systemen vanuit een benadering van ontkokeren met elkaar aan het verbinden zijn, komen we hierachter.
Gewoon beginnen
We missen een breed gedragen visie, een verhaal waarom we als overheid doen wat we doen. Wat is nou eigenlijk de bedoeling van al onze inspanningen? Die bedoeling is volgens mij dat elke burger zijn/haar eigen leven kan vormgeven, op een voor hem of haar zo prettig mogelijke manier. Dat vraagt om veel meer dan het centraal zetten van de burger. Het vraagt om een andere inrichting van wetgeving en beleid, van digitalisering maar ook om een ander handelingsrepertoire van ambtenaren. Het zou mooi zijn als we kunnen starten vanuit een breed gedragen visie over de bedoeling, maar ik vind ook dat we gewoon moeten beginnen. Samen gaan doen en ontdekken hoe we in onze digitalisering, wetgeving en werkwijze de burger echt centraal kunnen stellen.
Het volledige blog lees je op iBestuur.
terug naar overzicht