Nieuws

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen bij Wigo4it. Volg ons ook op Twitter.

Terugblik Jos van Wesemael

Op 1 april verliet Jos van Wesemael na 10 jaar de dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheidsprojecten van de gemeente Den Haag. En daarmee ook het Wigo4it-bestuur. Vlak voor zijn vertrek blikten we met hem terug op de afgelopen 10 jaar. Hoe is de sociale dienstverlening door de jaren heen veranderd, welke rol speelde ICT daarin en hoe heeft Jos de oprichting van Wigo4it ervaren?

Gesprekken over samenwerking

Jos draaide sinds 2004 mee in Den Haag en heeft de oprichting van Wigo4it van dichtbij meegemaakt. "De G4 directeuren wilden allemaal de positie van de G4 verstevigen.” Het onderwerp ICT kwam daarbij al snel op tafel, herinnert Jos zich. “Het was Ahmed Aboutaleb, toen nog wethouder in Amsterdam, die vroeg of ze in Amsterdam ook iets zouden kunnen met Socrates. De wethouder van Den Haag reageerde daar positief op. En na wat tussenstappen kwam de oprichting van Wigo4it in 2007 daaruit voort.”

Kans en gevaar tegelijkertijd

Los van Wigo4it is de ICT-afhankelijkheid in de sociale dienstverlening afgelopen jaren flink toegenomen. “Het is niet zo belangrijk of ik dat een goede of slechte zaak vind, het is een gegeven. ICT biedt ons in elk geval een enorme kans om onze dienstverlening te verbeteren. Dankzij automatisering kunnen we veel beter doorgronden wat er bij klanten speelt en daarop inhaken.

En ook letterlijk valt er een hoop winst te halen. Door systemen gericht in te zetten, werken we veel efficiënter.” Maar in de ICT-afhankelijkheid van de sociale diensten schuilt ook een gevaar volgens Jos. “Zonder ICT kunnen we niks meer."

Grens nog niet in zicht

Hoeveel er de afgelopen jaren ook al is bereikt, Jos is ervan overtuigd dat Wigo4it nog een lange toekomst heeft. Waar staan we volgens hem dan over 10 jaar? “Dan kan het best zo zijn dat Wigo4it zich heeft ontwikkeld tot de geautomatiseerde backoffice van alle Nederlandse gemeenten."

Vooral op het gebied van automatisch afhandelen verwacht Jos nog veel vooruitgang. "Klanten kunnen dan wellicht de status van hun aanvraag realtime bekijken. Nee, de grens van wat ICT kan betekenen voor de sociale diensten is nog lang niet in zicht.”

terug naar overzicht