Nieuws, Kennis en Visie

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het snijvlak van het sociaal domein en informatievoorziening.

Tags: burger centraal,data,gegevensuitwisseling,privacy

Artikel Op naar een andere mindset over gegevensdeling

data

Het wordt tijd voor een andere mindset als het gaat over eigendom en beheer van gegevens. Alleen dan kunnen we de overheidsdienstverlening verbeteren en de burger echt centraal stellen, schrijft Maurits Gortemaker in een artikel op de website van iBestuur. 

Denkfout 

‘Veel organisaties, ook binnen de overheid, denken nog steeds dat zij eigenaar zijn van gegevens. Dat is een fundamentele fout in denken. Die gegevens zijn namelijk niet van jou, toevallig omdat ze in jouw systemen staan. Die gegevens zijn van de burger. Of van het bedrijf waar ze over gaan’, schrijft Gortemaker, business consultant bij Wigo4it. 

Burger serieus nemen

De overheid heeft al heel lang de ambitie om de burger centraal te stellen. Als we dat echt willen doen, dan kijken we anders aan tegen gegevensdeling, stelt Gortemaker. ‘Dan delen wij als overheden onderling niet de gegevens van de burger, maar delen we gegevens die wij in onze systemen hebben. Daar hoort bij dat we de burger serieus nemen.’ De burger wordt eigenaar van zijn gegevens en is verantwoordelijk dat deze gegevens kloppen. Als ze niet correct zijn, dan moet de burger dat makkelijk kunnen doorgeven en worden de gegevens aangepast. ‘Dat is de burger centraal stellen èn serieus nemen. En het bevordert de kwaliteit van de registraties!’

Privacy

Het blijkt nu vaak lastig om gegevens tussen overheidsinstanties uit te wisselen. Veel daarvan komt voort uit denken vanuit de eigen organisatie in plaats van de burger centraal stellen. Waarbij privacyregels worden gebruikt om uit te leggen waarom iets niet ‘mag’. Maar als je de burger toestemming vraagt voor het delen van bepaalde gegevens, je alleen die gegevens ophaalt die je nodig hebt en deze bovendien gebruikt voor het uitvoeren van een wettelijke taak, dan is privacy meestal geen belemmering, stelt Gortemaker.  

Het volledige blog lees je op iBestuur.

terug naar overzicht
Gerelateerd Nieuws

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het snijvlak van het sociaal domein en informatievoorziening.

Tags: burger centraal,digitalisering,overheidsportaal
Blog: overheid moet harder werken aan digitale inclusie

'Als er iets is waarop ik al jaren hamer is het om als centrale overheid aan te sluiten bij de talrijke initiatieven op het terrein van digitale inclusie', blogt Larissa Zegveld in iBestuur.

lees meer
Tags: burger centraal,digitalisering,innovatie,statushouders
Wigo4it ontwikkelt statushoudersapp

De NLapp voor asielzoekers en statushouders is vandaag gelanceerd in Amsterdam. Het is de eerste digitale, centrale plek in Nederland waar informatie gebundeld én in meerdere talen wordt aangeboden.

lees meer
Tags: burger centraal,ibestuur,samenwerking
Blog: een handige feedback button

Directeur Larissa Zegveld blogt op de site van iBestuur over de waarde van een feedback button op elke website van de overheid. Ze nam het idee over van columnist Jasper van Kuijk. Tijdens haar stage bij de Rotterdamse Servicedienst Werk & Inkomen had ze van nabij gezien hoe burgers soms worstelen met de digitale dienstverlening.

lees meer