Nieuws, Kennis en Visie

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het snijvlak van het sociaal domein en informatievoorziening.

Tags: digisterker,ibestuur,leesvaardigheid,zegveld

Geen woorden, maar beelden

sfeer foto mensen op het terras en wandelend op een zonnige dag

In dit blog van Larissa Zegveld, directeur Wigo4it, schrijft zij over de leesvaardigheid van jongeren en hoe de overheid jongeren kan bereiken die geen boeken of kranten meer lezen of tv kijken. Ze brengt Digisterker naar voren als voorbeeld van een organisatie die naar oplossingen zoekt op dit gebied.

Je kan er teleurgesteld over zijn of zelfs verdrietig, maar het is een gegeven dat jongeren minder lezen. Voor die constatering hoef ik mijn huis niet uit. Mijn kinderen gaan zelden naar een bibliotheek. Als ik ze al aan het lezen krijg, is dat een boek dat ik zorgvuldig op hun smaak in de boekwinkel heb uitgekozen.

Doordat jongeren minder lezen worden ze ook minder leesvaardig, iets dat elke onderwijzer kan beamen. Dat wil niet zeggen dat jongeren minder geïnteresseerd zijn of minder nieuwsgierig. Ze halen hun informatie echter niet meer uit boeken en kranten of van radio en tv, ze hebben zo hun eigen informatiekanalen. Mijn dochter leert keyboard spelen via YouTube, niet via een lesboek. Het zou goed zijn als wij als overheid beter aansluiten op deze belevingswereld van jongeren. Nog steeds vraagt het aanvragen van een uitkering, paspoort of bouwaanvraag het nodige van de leesvaardigheid van burgers, zo ook het kopen van een huis, het afsluiten van een hypotheek of een verzekering.

Lees het volledige blog op iBestuur.

terug naar overzicht
Gerelateerd Nieuws

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het snijvlak van het sociaal domein en informatievoorziening.

Tags: burger centraal,ibestuur,samenwerking
Blog: een handige feedback button

Directeur Larissa Zegveld blogt op de site van iBestuur over de waarde van een feedback button op elke website van de overheid. Ze nam het idee over van columnist Jasper van Kuijk. Tijdens haar stage bij de Rotterdamse Servicedienst Werk & Inkomen had ze van nabij gezien hoe burgers soms worstelen met de digitale dienstverlening.

lees meer