Nieuws

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het snijvlak van het sociaal domein en informatievoorziening.

Tags: burger centraal,digitaal ontmoetingsplein,gemeentelijke dienstverlening ,werk en inkomen

Digitaal ontmoetingsplein

Een digitaal ontmoetingsplein

Stel je voor dat de overheid middenin de samenleving staat, in plaats van erboven of ernaast. Altijd benaderbaar.

Op een digitaal ontmoetingsplein vinden burgers, overheden én marktpartijen elkaar voor álles wat we nodig hebben, delen informatie en voorzieningen en zorgen samen voor meer zelfredzaamheid. Samen maken wij, oa met zo’n platform, de maatschappij een beetje beter.

Dit toekomstbeeld deelde Wigo4it Algemeen directeur Larissa Zegveld op het tienjarig-jubileumcongres dat op 26 september plaatsvond in Amsterdam.

Geholpen door een chatbot

Dit toekomstbeeld wordt geïllustreerd met een korte scene, waarin een Wigo4it-medewerker in de rol kruipt van een burger die zijn baan verliest.

"Weer mijn baan kwijt. Tijd om contact te maken met de gemeente." Een hologram (chatbot) verschijnt, die als geautomatiseerde gesprekspartner namens de gemeente in gesprek gaat met de man.

"Hier zie je wat een chatbot in de toekomst voor ons kan betekenen", zegt Zegveld.

Een digitaal ontmoetingsplein

"Niet alleen voor het domein Werk en Inkomen, maar voor de gemeentelijke dienstverlening in brede zin."

En dan schetst ze haar toekomstbeeld waarin burgers voor alles en op elk moment terechtkunnen bij een digitaal ontmoetingsplein. Bij een overheid die naast rechtmatigheid en doelmatigheid ook de begrijpende en meevoelende overheid is. Met ambtenaren die uitgaan van de leefwereld van burgers. Is dit een haalbare droom? Zegveld denkt van wel: "‘You may say I’m a dreamer.’  Maar ik ben niet alleen een dromer, ik geloof erin dat we dit samen  kunnen bereiken."


Droom je mee?

Lees meer over deze visie in het blog van Larissa Zegveld op iBestuur.


terug naar overzicht
Gerelateerd Nieuws

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het snijvlak van het sociaal domein en informatievoorziening.

Tags: burger centraal,maatwerk,ombudsman,partners
De sociale dienst van de toekomst volgens de Ombudsman

Ombudsmannen Peter Heskes en Arre Zuurmond vertellen over de belevingswereld van mensen. "We dwingen de overheid om zich in te leven in de burger." Die gaat namelijk teveel uit van de burger 1.0.

lees meer
Tags: blog,digitaal ontmoetingsplein,overheidsportaal
Wel of niet 1 groot overheidsportaal?

Victor Zuydweg schreef onlangs het blog ‘Waarom ik niet geloof in 1 groot overheidsportaal waarop je al je overheidszaken kunt regelen’. Larissa Zegveld heeft hier op gereageerd.

lees meer
Tags: community,digitaal ontmoetingsplein,innovatie
De 3 redenen waarom Wigo4it lid is van de Dutch Innovation Community

Sinds 1 augustus is Wigo4it onderdeel van de Dutch Innovation Community. In deze community zijn ict'ers en innovators uit Zuid-Holland verenigd. De community draait om ontmoeten, onderzoeken, ondernemen en onderwijs. Het doel is kennisuitwisseling, zowel tussen bedrijven, als met de IT studenten van de Haage Hogeschool.

lees meer