Nieuws

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het snijvlak van het sociaal domein en informatievoorziening.

Tags: burger centraal,digitaal ontmoetingsplein,gemeentelijke dienstverlening ,werk en inkomen

Digitaal ontmoetingsplein

Een digitaal ontmoetingsplein

Stel je voor dat de overheid middenin de samenleving staat, in plaats van erboven of ernaast. Altijd benaderbaar.

Op een digitaal ontmoetingsplein vinden burgers, overheden én marktpartijen elkaar voor álles wat we nodig hebben, delen informatie en voorzieningen en zorgen samen voor meer zelfredzaamheid. Samen maken wij, oa met zo’n platform, de maatschappij een beetje beter.

Dit toekomstbeeld deelde Wigo4it Algemeen directeur Larissa Zegveld op het tienjarig-jubileumcongres dat op 26 september plaatsvond in Amsterdam.

Geholpen door een chatbot

Dit toekomstbeeld wordt geïllustreerd met een korte scene, waarin een Wigo4it-medewerker in de rol kruipt van een burger die zijn baan verliest.

"Weer mijn baan kwijt. Tijd om contact te maken met de gemeente." Een hologram (chatbot) verschijnt, die als geautomatiseerde gesprekspartner namens de gemeente in gesprek gaat met de man.

"Hier zie je wat een chatbot in de toekomst voor ons kan betekenen", zegt Zegveld.

Een digitaal ontmoetingsplein

"Niet alleen voor het domein Werk en Inkomen, maar voor de gemeentelijke dienstverlening in brede zin."

En dan schetst ze haar toekomstbeeld waarin burgers voor alles en op elk moment terechtkunnen bij een digitaal ontmoetingsplein. Bij een overheid die naast rechtmatigheid en doelmatigheid ook de begrijpende en meevoelende overheid is. Met ambtenaren die uitgaan van de leefwereld van burgers. Is dit een haalbare droom? Zegveld denkt van wel: "‘You may say I’m a dreamer.’  Maar ik ben niet alleen een dromer, ik geloof erin dat we dit samen  kunnen bereiken."


Droom je mee?

Lees meer over deze visie in het blog van Larissa Zegveld op iBestuur.


terug naar overzicht
Gerelateerd Nieuws

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het snijvlak van het sociaal domein en informatievoorziening.

Tags: burger ,burger centraal,veiligheid
Den Haag lanceert veilig wifi met publicroam

Als eerste gemeente biedt Den Haag de nieuwe wifi-dienst publicroam aan. Bezoekers van de Haagse Markt, de grootste warenmarkt van Nederland, kunnen vanaf 14 november gebruikmaken van veilig wifi.

lees meer
Tags: burger ,burger centraal,gemeentelijke dienstverlening
"Alles moet draaien om betere dienstverlening voor mensen"

Sinds januari van dit jaar is Judith Duveen directeur Werk bij de gemeente Amsterdam. Ook maakt zij sindsdien deel uit van het bestuur van Wigo4it. Een kennismaking: wat hoopt zij in het bestuur te bereiken? “Samenwerking is geen doel op zich; alles draait om betere dienstverlening aan onze inwoners.”

lees meer
Tags: blog,burger centraal,dienstverlening,digitalisering
Wat was ook alweer de bedoeling?

Waarom doen we als overheid wat we doen? Larissa Zegveld, algemeen directeur Wigo4it, pleit voor meer werken vanuit de bedoeling.

lees meer