Nieuws

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het snijvlak van het sociaal domein en informatievoorziening.

Tags: burger centraal,digitaal ontmoetingsplein,gemeentelijke dienstverlening ,werk en inkomen

Digitaal ontmoetingsplein

Een digitaal ontmoetingsplein

Stel je voor dat de overheid middenin de samenleving staat, in plaats van erboven of ernaast. Altijd benaderbaar.

Op een digitaal ontmoetingsplein vinden burgers, overheden én marktpartijen elkaar voor álles wat we nodig hebben, delen informatie en voorzieningen en zorgen samen voor meer zelfredzaamheid. Samen maken wij, oa met zo’n platform, de maatschappij een beetje beter.

Dit toekomstbeeld deelde Wigo4it Algemeen directeur Larissa Zegveld op het tienjarig-jubileumcongres dat op 26 september plaatsvond in Amsterdam.

Geholpen door een chatbot

Dit toekomstbeeld wordt geïllustreerd met een korte scene, waarin een Wigo4it-medewerker in de rol kruipt van een burger die zijn baan verliest.

"Weer mijn baan kwijt. Tijd om contact te maken met de gemeente." Een hologram (chatbot) verschijnt, die als geautomatiseerde gesprekspartner namens de gemeente in gesprek gaat met de man.

"Hier zie je wat een chatbot in de toekomst voor ons kan betekenen", zegt Zegveld.

Een digitaal ontmoetingsplein

"Niet alleen voor het domein Werk en Inkomen, maar voor de gemeentelijke dienstverlening in brede zin."

En dan schetst ze haar toekomstbeeld waarin burgers voor alles en op elk moment terechtkunnen bij een digitaal ontmoetingsplein. Bij een overheid die naast rechtmatigheid en doelmatigheid ook de begrijpende en meevoelende overheid is. Met ambtenaren die uitgaan van de leefwereld van burgers. Is dit een haalbare droom? Zegveld denkt van wel: "‘You may say I’m a dreamer.’  Maar ik ben niet alleen een dromer, ik geloof erin dat we dit samen  kunnen bereiken."


Droom je mee?

Lees meer over deze visie in het blog van Larissa Zegveld op iBestuur.


terug naar overzicht
Gerelateerd Nieuws

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het snijvlak van het sociaal domein en informatievoorziening.

Tags: regeerakkoord,regering,werk en inkomen
Top 10 regeerakkoord voor digitale dienstverlening in het sociaal domein

Dit jaar staan er geen grote stelselwijzigingen voor het sociaal domein beschreven. Ondanks dat zijn er aardig wat maatregelen en wijzigingen die betrekking hebben op de (digitale) dienstverlening van de sociale diensten aan haar burgers.

lees meer
Tags: Brieven,heldere taal,werk en inkomen
G4 staan voor heldere en vriendelijke brieven

Brieven sturen die burgers wél begrijpen. In een vriendelijke en heldere stijl. Dat was het doel van het brievenproject. In totaal is ongeveer 93% van het aantal verzonden brieven dat naar de klant gaat verbeterd.

lees meer