Nieuws, Kennis en Visie
Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het snijvlak van het sociaal domein en informatievoorziening.
Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het snijvlak van het sociaal domein en informatievoorziening.
Laten we als overheden uit onze kokers komen en samen bouwen aan een digitaal ontmoetingsplein waar mensen graag komen en waar ze antwoord krijgen op hun vragen. Daarvoor pleit Larissa Zegveld, algemeen directeur Wigo4it, in haar nieuwe blog op iBestuur. Ze trekt daarbij een vergelijking met de tv-serie Cheers.
Larissa schrijft dat ze een tijdlang de tune van de tv-serie Cheers in haar hoofd had. En dat dat misschien niet zo gek is, omdat ze in haar werk veel bezig is met het vraagstuk hoe de burger meer centraal te stellen in overheidsdienstverlening. ‘We zijn met de G4 hard aan de slag om een portal te realiseren waarin bijstandsgerechtigden (en werkzoekenden) nog beter en sneller worden geholpen. Dat portaal levert meer automatische afhandeling voor de gemeentelijke professional en selfservice voor de burger.’
De tv-serie Cheers gaat over een stamkroeg, waar mensen elkaar kennen en graag komen. ‘Wat als er een digitaal ontmoetingsplein zou zijn, waar mensen datzelfde gevoel krijgen? Waar ze elkaar treffen en waar ze antwoorden vinden op hun vragen? En waar ze vervolgens makkelijk doorklikken naar die plek waar ze specifieke antwoorden vinden, zoals op het portaal waar ik het zonet over had? Zo’n plek bestaat, ik noem het het Ontmoetingsplein.’
‘Ik wil de zoektocht naar hoe zo’n ontmoetingsplein eruitziet samen aangaan, met andere domeinen die vergelijkbare stappen naar eenzelfde soort doel willen zetten. Zo kunnen we helpen bevorderen dat alle bewegingen dezelfde kant op (blijven) gaan en uiteindelijk bij elkaar komen in een breed ontmoetingsplein. Laten we samen onze dienstverlening verbeteren, met de mens centraal.’
Het volledige blog leest u op iBestuur.