Verstrekken van zorg
Wigo4it ondersteunt gemeenten bij het uitvoeren van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo) en Jeugdzorg in de backoffice processen.
Wigo4it ondersteunt gemeenten bij het uitvoeren van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo) en Jeugdzorg in de backoffice processen.
In het wijkteam of in de frontoffice van de gemeente neemt de wijkteammedewerker of gemeentelijke professional een hulpvraag van de burger in behandeling dat samenhangt met een zorgbehoefte. De relevante gegevens worden door de professional verwerkt in het gemeentelijke frontoffice systeem, waarin het ondersteuningsplan wordt opgesteld. In het ondersteuningsplan staat ook welke zorg wordt geleverd door leveranciers (Zorg in Natura) en of voor bepaalde voorzieningen een PGB is toegekend.
Voorzieningen voor zorg in natura en PGB’s worden doorgegeven aan het Wigo4it backoffice systeem Socrates, dat de gehele administratie rond deze voorzieningen voert. Dit systeem controleert alle gegevens, onder andere de naw-gegevens uit de Basis Registratie Personen (BRP) en genereert een beschikking.
Tevens wordt er via het iWmo en iJw berichtenverkeer een opdracht aan de zorgleverancier verstrekt. Het systeem verwerkt declaraties en facturen van de zorgleveranciers en stelt betaalopdrachten op. Het complete berichtenverkeer met zorgleveranciers kan worden gevolgd via een monitor. Ten slotte worden relevante gegevens uitgewisseld met instanties als het CAK en de SVB.
Zowel de inspanningsgerichte variant (P x Q), als de resultaatgerichte (arrangementen) en de taakgerichte (lumpsum) variant van de zorgcontracten worden ondersteund. Ook voor het administratief verwerken van hulpmiddelen en vervoer is de hele keten ingericht.
Door deze flexibele opzet is het mogelijk om beleidswijzigingen, bijvoorbeeld het stellen van een maximumbedrag aan de eigen bijdragen per persoon of per gezin, eenvoudig te implementeren en gemakkelijk te controleren.
De zorgoplossing kent een unieke en krachtige front-backoffice-koppeling, waarmee het administratieve proces geheel geautomatiseerd kan worden afgehandeld. Daarmee wordt het aantal handmatige administratieve handelingen in de backoffice substantieel teruggebracht. Voorzieningen en PGB’s kunnen echter ook nog steeds handmatig in de backoffice applicatie worden ingevoerd. De afhandeling gaat uit van automatiseren waar kan en handmatig waar moet.
De applicatie zorgt dat de burger profiteert van korte afhandelingstijden en dat administratieve fouten worden geminimaliseerd door automatische controles. De zorgoplossing ondersteunt daarmee de gemeentelijke organisatie in een effectieve, klantgerichte en efficiënte uitvoering van haar taken.
Meerdere in tijd opvolgende zorgvoorzieningen kunnen in één en hetzelfde proces worden verwerkt.
Lees meerDoor slim gebruik te maken van ingevulde informatie, genereert de applicatie eenvoudig beschikkingen.
Lees meerWigo4it nam voor de derde keer op rij de Groene Vink in ontvangst, omdat de software voor Zorg voldoet aan de landelijke standaarden van informatie-uitwisseling.
Lees meerFunctionaliteit is voor alle gemeenten bruikbaar en daar waar nodig wordt maatwerk geleverd.
Lees meerWigo4it releast vierwekelijks; zo is het systeem altijd up-to-date en voldoen we aan wettelijke normen en kaders.
Lees meer
Productrelatiemanager
Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het snijvlak van het sociaal domein en informatievoorziening.
Wigo4it nam voor de derde keer op rij de Groene Vink voor iStandaarden in ontvangst.
Wigo4it ontvangt deze erkenning omdat de software die is opgeleverd voor het project Zorg voldoet aan de nieuwste standaard van informatie-uitwisseling.
Gisterenmiddag nam Wigo4it de Groene Vink in ontvangst, uitgereikt door het Zorginstituut Nederland.